Geen Beren op de weg. - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van vinkbeekman - WaarBenJij.nu Geen Beren op de weg. - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van vinkbeekman - WaarBenJij.nu

Geen Beren op de weg.

Door: Remco

23 Mei 2009 | Verenigde Staten, San Francisco

Al typend in de camper, op weg naar San Francisco, heeft het navigatiesysteem toch echt zijn dag niet. Hij stuurt ons via allerlei B wegen vandaag. Ach, mag hij ook eens een off-day hebben? Hem maar even overruled en met behulp van de papierenkaart hem een handje geholpen. Vanochtend, na het verlaten van de camping in Yosemite National Park, nog even een tussenstop gemaakt bij de enorme Sequoia bomen aldaar. Jazeker in Amerika is alles “Bigger” (ik zal niet de gemakkelijke opmerking maken betreffende het figuur van de gemiddelde Amerikaan(se)).

Yosemite was een prachtig park, alleen mega druk. Nu zaten we wel echt in het “toeristische” centrum van het park. Daar we er maar zo kort waren, konden we dit niet echt ontvluchten. Lekker een fiets gehuurd en de sprookjesachtige meertjes en watervallen bezocht.

Bij de aankomst op de camping zat de spanning er gelijk goed in. Er hadden zich dit seizoen al 8 beren “incidenten” voorgedaan in het park, waarvan 6 in de afgelopen week……..op onze camping. Of we dus even een papiertje wilden ondertekenen dat we dit begrepen hadden, zodat we, mocht één van ons opgepeuzeld worden, we niet kwamen klagen. We waren verplicht om ons eten en alles wat een geur had in de daarvoor bestemde kluis te doen. Gelukkig waren wij geen kampeerders met een tent en was het prima de geurende spullen in de camper op te bergen, anders had ik waarschijnlijk zelf in de kluis moeten opgesloten worden. Een beperking was wel dat het eten niet in zicht, van buitenaf, mocht worden gelegd. Dit werd nog versterkt door enkele foto’s waarop te zien was dat een beer een auto had opengebroken. Het gemak waarmee een beren dit blijkbaar doen zorgde bij ons toch al voor het eerste zweetdruppeltje.

Bij Hans is dit druppeltje uitgelopen tot een waar nat pak. Toen wij (Fleur en ik) in de shuttlebus stapten om te gaan douchen (1 km verder op) hadden wij niet gedacht dat het bij terugkomst al zó donker zou zijn. Margriet maakte zich natuurlijk zorgen om haar zoon en schoondochter en stuurde “sterke man” Hans richting de bushalte met een zaklamp. Drie bussen later waren we er nog niet (natuurlijk niet de douche was lekker warm) en Hans begon het al spaans benauwd te krijgen. Dit leidde zelfs tot ware angstzweet toen hij daar, in het donker bij de bushalte, werd aangesproken door een parkranger, vanuit zijn 4x4 Jeep met een zoeklicht, of hij (Hans) toevallig zojuist een beer had gezien.
Op dat moment knapte er iets bij Hans en hij begon terug te rennen naar de camper. Halverwege bedacht hij zich echter dat hij dit niet kon maken, als hoofd van het gezin. (of kon hij de weg gewoon niet terug vinden??). Hij is toch maar weer omgekeerd en heeft, hetzij wel wat dichter bij de camper, een post ingenomen om ons toch levend en wel naar de camper te begeleiden. Nu verwachten jullie een zinderend slot, echter de anti climax is dat we geen beer hebben gezien, zelfs geen berenpoep of iets dergelijks.

****Update****
Zojuist aangekomen op een oerlelijke en ongezellige (asfalt) camping in San Francisco, tegenover het stadion van de San Francisco 49’ers (American Football). Wij zijn ons navigatiesysteem eeuwig dankbaar voor de bewezen diensten in deze drukke stad. Het hangt hier vol met mist. Dus de skyline hebben nog niet echt goed kunnen bewonderen toen we over de Bay Bridge reden. Het waait hier erg en het is maar 15 graden. Op zich niet erg voor een dagje, alleen ziet het er voor de rest van onze tocht langs de kust niet veel beter uit. Nog even afwachten dus.
Morgen in ieder geval naar de beroemde gevangenis Alcatraz, op een klein eilandje in de baai. Alleen te bereiken met de veerpont. We hebben er al zin in. Hierna gaan we de stad verkennen, om zo laat mogelijk weer teug te zijn op de gezellige camping.

We willen jullie bedanken voor de leuke reacties. Erg leuk voor ons om te lezen!!!!

• 23 Mei 2009 - 06:59

Wim En Anneke:

Wat een mooie foto,s en wat zal alles een enorme indruk maken We vinden het ook erg leuk dat reis verslag.Ik zou zeggen geniet er nog lekker van groetjes

• 23 Mei 2009 - 19:42

Amy:

wat is mijn ome Hans toch een stoere man, dat hij de beren durfde te trotseren!
    Heel veel plezuer in San Fran!
    xxx

• 27 Mei 2009 - 09:24

Geer En Jannie:

Hoi Allemaal
    Wat leuk om jullie te volgen.
    Het zalwel een belevenis zijn,en vooral die prachtige natuur.Is Hans bij gekomen na die beer.
    Groetjes van ons

• 27 Mei 2009 - 19:43

Nico Bakker:

Dag Fleur, Remco en de (schoon-)ouders.

Ik kreeg vandaag het linkje van jullie site van John F.

Ik heb met interesse alle verhalen gelezen. Wat leuk zeg! Jullie kunnen leuk schrijven. En sommige foto's lijken wel ansichtkaarten! Als jullie straks terug zijn in NL ben ik benieuwd naar de andere foto's!

Geniet nog even.
    Groeten Nico

• 28 Mei 2009 - 20:42

Gé Vink:

ik wens jullie een voorspoedige thuisreis
    ik heb jullie belevenissen met plezier
    gevolgd. een groet van gé.

• 28 Mei 2009 - 22:12

Lisette:

dag lieve familie,

Wat een spannend verhaal! Echt eng met beren in de buurt. Ik vind Hans heel erg dapper!
    Leuk om een foto van de camper te zien: wat een groot ding om in miljoenensteden zoals San Francisco en LA te rijden. In de jaren 70 wilde ik wel naar San Francisco: de hippies. Aleen maar love, peace
    en flowerpower. Was daar nog iets van te merken?
    Nog een fijne week.
    Liefs van Lisette (En Wammes, Wouter en Lisa).